Heb jij moeite om klanten te overtuigen van de noodzaak van een reparatie?

Herken je dit? Een klant brengt zijn auto voor een onderhoudsbeurt. De auto lijkt prima in orde, maar tijdens de beurt blijkt dat één van de aandrijfas hoezen gescheurd is. Niet iets om te laten zitten. De klant merkt er niets van tijdens het rijden, maar het is toch noodzakelijk. Het kan wel eens een dure reparatie zijn.

 

Dan komt het moment dat je de klant moet gaan inlichten wat er aan de hand is. In plaats van de gecommuniceerde prijs voor de onderhoudsbeurt komt er nu ineens een dure reparatie bij als meerwerk. De klant vertrouwt het niet. Hij vertrouwt jou niet meer. Als je alleen maar kon laten zien wat er precies mis is…

Volledige transparantie

Met een videoboodschap is dat precies wat je kunt doen. Neem de klant virtueel mee tijdens de onderhoudsbeurt en toon precies wat je doet, hoe je het doet en wat je allemaal tegenkomt.

Het is de ideale plek om dat scheurtje te laten zien en meteen uit te leggen wat het gevolg is wanneer je er niets aan doet. “Kijk, hier ziet u vet uit de aandrijfashoes komen en dus kan er vuil naar binnen waardoor uiteindelijk het binnenwerk kapot gaat.” Zelfs iemand die voor het eerst een aandrijfashoes ziet zal dit begrijpen en de duidelijke toelichting op prijs stellen. Om maar niet te spreken van die reparatie die hij ineens zonder problemen of wantrouwen laat uitvoeren.

Waarom eigenlijk?

De tijd dat klanten alles in vertrouwen aannamen is voorbij. Zelfs met inhoudelijke argumenten een klant overtuigen is steeds lastiger. Zeker bij reparaties die onverwacht nodig zijn voelt de klant zich voor het blok gezet en zal zich wantrouwend opstellen. Twijfelen aan de noodzaak zelfs. Of erger; hij zal je tegenspreken omdat het internet aangeeft dat deze reparatie helemaal niet nodig is.

Het gevolg is dat je enorm veel tijd kwijt bent met praten, bellen en overleggen met de klant. Veel gesoebat over het nut en de noodzaak van deze ingreep. De klant stelt uit omdat hij de boel niet vertrouwt. Misschien gaat hij wel voor een second opinion naar een ander en laat hij de reparatie daar uitvoeren. Hierdoor daalt de omzet per werkorder en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Gebruik video in de aftersales

Met het inzetten van video boodschappen zorgt VentaVid bij diverse werkplaatsen al voor een ware revolutie. In plaats van uitsluitend telefonisch praten over de reparatie en de prijs komt de werkplaats virtueel naar de klant. Met video kun je deze succesformule nu ook bij jullie toepassen.

” De monteur is nu de regisseur en legt alle belangrijke punten van zijn werk vast op beeld, samengevat met een mondelinge toelichting. Een beter deskundig advies is niet denkbaar. ”

 

Niet een theoretisch voorbeeld maar concreet bij de eigen auto van de klant de probleempunt(en) in beeld brengen. Herkenbaar, begrijpelijk en transparant.

Door het inzetten van video bij kostbare reparaties heeft de klant vooraf al inzicht gekregen in het probleem. Hierdoor is de emotionele stap om akkoord te geven al genomen. Wanneer je als service adviseur belt zal de klant sneller over gaan tot de beslissing.

Hiermee win je tijd en kan de monteur sneller door met z’n klus. Dit heeft een gunstig effect op z’n gefactureerde uren.

Ook benieuwd naar de mogelijkheden? Boek hier een demo of kijk voor meer informatie op https://www.ventavid.nl/video-aftersales/

Click here to subscribe