Bent u een ambassadeur voor uw merk?

Het vak ‘autoverkopen’ is mij met de paplepel ingegoten. Mijn vader deed niets liever en kwam uit de tijd dat je de auto bij de klant thuis ging laten zien. De meeste auto’s werden ’s avonds verkocht.

Zekelijk en privé

Laatst vond ik nog een visitekaartje uit die tijd. Op de voorkant staan zijn zakelijke contactgegevens en de achterkant bedrukt met gegevens van privé. Zodoende kon het gebeuren dat een klant bij ons thuis langs kwam. Was het rond etenstijd? dan werd er een extra bord op tafel gezet.

Als ambassadeur van het merk wat hij vertegenwoordigde, bracht hij zijn product thuis bij de klant. Hij kende zijn klanten, had een persoonlijke band opgebouwd en meestal de buurman of een familielid ook al een auto verkocht.

Ambassadeur in 2015
Ik dacht hieraan toen iemand mij laatst de vraag stelde hoe je de klant thuis weer kunt bereiken. De klant van tegenwoordig oriënteert zich online, bezoekt minder vaak de showroom, is machtiger dan ooit en heeft thuis de auto al uitgezocht.

Hoe bereik je de klant? Hoe bouw je een relatie op met bestaande en nieuwe klanten? Persoonlijke benadering is het sleutelwoord. Er zijn diverse middelen die je hierbij kunnen helpen. Ik wil graag inzoomen op de mogelijkheden met video, want daarmee kun je namelijk de afstand overbruggen en breng je de showroom thuis bij de klant.

Personal branding
Vorige week was ik bij de DCDW (Digital Car Dealer Workshop) van Paul de Vries. Hij liet in zijn presentatie een voorbeeld zien van Laura Drives. Zij verkocht 30 nieuwe Toyota’s per maand. Hoe? Met video zet zij zich neer als merk en is bekend geworden in een gebied waar meer beren lopen dan auto’s worden verkocht. Met video bereikt zij haar klanten thuis en is zij bekend geworden.

Dichter bij huis…
Laatst sprak ik een autobedrijf die naar de autosalon in Genève ging om twee nieuwe modellen van zijn merk te bekijken. Ter plaatse maakte hij persoonlijke videoboodschappen die hij naar zijn klanten verstuurde! Nog voordat de auto in Nederland staat heeft deze ambassadeur zijn product al laten zien bij de klant thuis! Een relatie opbouwen met je klant… met de kerst zagen wij een ambassadeur bij een dealer die zijn klanten een persoonlijke videoboodschap verstuurde. Geen standaard video voor alle klanten, maar een persoonlijk ingesproken boodschap voor die klant.

Introductie nieuw model
Een ander voorbeeld is Johan de Reuver van Mazda dealer van Kooij. Hij heeft een groep prospects die interesse getoond hebben in de nieuwe Mazda CX-3. Op de AutoRAI wordt deze auto gepresenteerd. Met meerdere videoboodschappen deelt hij elke keer de laatste informatie en nodigt hij de kijker om twee gratis kaarten voor de RAI op te halen bij hem in de showroom.

Nog voordat de auto in de showroom staat, heeft de kijker meerdere malen contact met hem gehad, en presenteert hij zichzelf bij de klant als de ambassadeur van zijn merk en is hij bezig om een relatie op te bouwen.

AutoRAI? 

Zelf ook aan de slag? Het is heel eenvoudig. Wat heb je nodig? Enthousiasme en een smartphone… Ga jij binnenkort naar de AutoRAI? Staan er nieuwe modellen of uitvoeringen? Dan is dat de uitgelezen kans om een ambassadeur van je merk en bedrijf te zijn! Maak je klanten enthousiast… de kans is groot dat de kijker van de video een ambassadeur van jouw als verkoper gaat worden.

Click here to subscribe