Ik wil niet met mijn kop op internet!!

Het vak van de autoverkoper anno nu is, net als bij vele andere beroepen, voor een deel digitaal geworden. Daar hoort bij dat we niet altijd in persoon met de klant communiceren. Gek eigenlijk, want de communicatie is eigenlijk alleen maar belangrijker geworden. Waarom vraag je? Dat heeft te maken met de toegang die onze klanten hebben tot de markt.

Een transparante en digitale markt

Door alle informatiebronnen waar de klant over kan beschikken is de automarkt tegenwoordig een stuk transparanter. Met drie muisklikken weet een klant wie er in Nederland een zilverkleurige Opel Corsa met automaat heeft staan. Je moet dus harder je best doen om die van jou te verkopen. Communicatie speelt daarbij een belangrijke rol.

De gunfactor

Auto’s zijn emotie. Jouw klant kiest niet altijd rationeel. Hij gaat voor de persoon die hij het beste kent, aardig vindt en vertrouwt. Op het koopmoment is de auto min of meer bijzaak geworden want die kun je op veel meer plekken kopen. Nee, ergens in het verkooptraject besluit de klant dat hij jou die order gunt. Dat noemen we de gunfactor. Daar moet je hard voor werken en veel voor communiceren met de klant.

Meerdere contactmomenten

Voor een succesvolle verkoop zijn er meerdere contactmomenten nodig. Tegenwoordig zijn die lang niet meer allemaal in persoon. Dat is jammer, want jij bent de ambassadeur van jouw bedrijf en merk.

Je ontmoet de klant niet in levenden lijve, hij ziet jouw persoon echter wel. Op het scherm. En associeert jouw persoon met jouw merk en bedrijf.

Jouw kop op internet

Die videoboodschap leveren we via internet af. Dat klopt. Let wel, die boodschap is persoonlijk en gaat dus maar naar één persoon. Jouw klant. Het komt niet op YouTube of FaceBook te staan waar enkele duizenden mensen die boodschap gaan bekijken. En dan nog, zo’n groot publiek voor jouw boodschap zou je eigenlijk fantastisch moeten vinden, maar dat terzijde.

Waarom willen we het niet

Jezelf terugzien op video is best een dingetje. Net zoiets als zelf jouw stem horen wanneer je door een microfoon praat. Dat klinkt raar, heel raar. Wij denken namelijk dat we heel anders klinken omdat we ons eigen stemgeluid anders ervaren. Met video opnames is dat niet veel anders. Jezelf op een scherm terugzien is anders dan bijvoorbeeld in de spiegel kijken. Vergeet niet dat je voor de rest van de wereld er precies uitziet als altijd en exact hetzelfde klinkt als normaal. Wij hebben enkel zelf een zekere mate van gewenning nodig om dat stukje ongemak van jezelf terugzien kwijt te raken.

Oefening baart kunst

Een van de belangrijkste tips die we onze startende klanten geven is om zoveel mogelijk te oefenen. Maak een eigen script en neem een aantal video’s op zodat je kunt wennen. Dat helpt ook bij de gewenning om jezelf in die boodschap terug te zien. Iedereen heeft daar last van, per video die je maakt wordt het echter wel elke keer een stukje minder.

Coaching

Dat gevoel van ongemak wanneer je jezelf terugziet in een video komt ook voor een deel voort uit een soort faalangst. Je hebt nog te weinig ervaring opgedaan en dus voelt het wat vreemd. Om dit gevoel weg te nemen en jouw boodschappen zo scherp mogelijk te maken bieden wij video coaching aan. Een ervaren coach voorziet jouw video van feedback. De sterke punten en plekken waar verbetering mogelijk is. Die feedback is alleen voor jou, de maker van de video, zichtbaar.

Ook een coaching sessie?

Wil jij met meer vertrouwen jouw persoonlijke videoboodschappen maken? Bel ons. We leggen je dan haarfijn uit hoe je feedback kunt krijgen op jouw video’s.

 

Click here to subscribe