Zit mijn klant hier wel op te wachten?

Een vraag die ik weleens hoor is ‘zit mijn klant hier wel op te wachten?’ Het is goed dat je deze vraag stelt. Ik zal er in dit artikel wat dieper op ingaan.

Hoe beslist jouw klant?

 

 

Ik kan natuurlijk niet voor jouw klant spreken, enkel vanuit de ervaringen van mijn klanten die al met videoboodschappen werken. Verkopen heeft met de gunfactor te maken en met een persoonlijke videoboodschap verhoog je die. Gegarandeerd. Anders gezegd, de videoboodschap helpt stevig mee in het proces om door de klant gekozen te worden.

 

Het is een nuttige toevoeging en komt niet in de plaats van de klant opbellen bijvoorbeeld. Dat moet je gewoon blijven doen. Op dat moment hoor je precies waar de klant naar op zoek is en wat zijn wensen zijn. Die informatie kun je weer verwerken in de persoonlijke videoboodschap die je hem na het gesprek stuurt. Zeg nou zelf, wat zou je zelf liever ontvangen? Een mooie video of een standaard offerte die iedereen je stuurt. Nou dan

 

De klant besluit tegenwoordig online

 

Het koopgedrag van klanten is in de laatste tien jaar sterk veranderd. Waar je vroeger nog wegkwam met standaard folders en –offertes moet je tegenwoordig meer je best doen. De klant anno nu verwacht dat je hem begrijpt en hem persoonlijk een aanbieding stuurt. Eentje die klopt met zijn wensen. Die aanbieding vraagt hij bij een aantal bedrijven aan. Na een stevige werkweek wil hij vervolgens in het weekend de knoop doorhakken. Dan neemt hij al die aanbiedingen nog eens door en kiest er eentje.

 

” De uitdaging vandaag is om bij de klant in zijn gedachten rond te blijven spelen. Denk je dat dat lukt met een standaard offerte? ”

Blijf jij hangen bij de klant?

Zelfs al is jouw offerte nog zo toegespitst op de klant het blijft een stukje papier met taaie informatie erop. En dat terwijl de klant in beelden denkt.

Die mooie rode Volkswagen Up bijvoorbeeld. Daarover kreeg hij laatst namelijk een filmpje van dat andere autobedrijf. De auto werd nog aangeprezen door een enthousiaste verkoper in dat filmpje. Hij stelde zichzelf en zijn bedrijf nog netjes voor ook. Dat gaf vertrouwen. Dat bedrijf kent de klant nu en daar gaat deze klant naartoe om die mooie, rode Volkswagen Up te gaan kopen.

Het gaat om de klantbeleving

De ‘customer journey’ of ‘klantreis’ is belangrijk en wordt ook nog eens steeds belangrijker. Rustig afwachten tot de klant terugkomt werkt echt niet meer. We weten ook allemaal dat je met meerdere contactmomenten je kans op een succesvolle verkoop vergroot.

Een persoonlijke videoboodschap echter, combineert een nuttig contactmoment met alle informatie uit het traject ervoor. Op die manier bouw je aan jouw relatie met de klant en zorg je ervoor dat jouw spontane naamsbekendheid groeit.

Zit jouw klant hier op te wachten

Ik denk dat als je dit op de man af aan een klant vraagt dat het antwoord altijd ‘nee’ zal zijn. Dat zit nu eenmaal zo in onze natuur. Je moet je echter afvragen hoe je jouw verkoopproces verder kan bijslijpen. Succesvoller te maken. Dan komen we toch weer op die beelden, een manier om beter bij de klant in de gedachten te blijven. Zo bekeken is het antwoord natuurlijk een volmondig ‘ja.’ Die klant weet het nog niet, maar hij zit wel degelijk hier op te wachten. Klanten komen namelijk niet voor niets naar je toe. Ze willen wat. Een mooie nieuwe auto. En jouw hulp om de juiste keuze te maken. Op basis van de juiste beelden. Die ga jij ze sturen.

Hulp nodig? Ik help je graag!

 

 

Click here to subscribe